יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    סוף ארוחה במחשבה תחילה
    אוגוסט 5, 2018
    // מערכת דנאל

    בחברה הישראלית מפגשים משפחתיים הם עניין שבשגרה כחלק מהמסורת והתרבות החברתית שלנו. לצד כל השמחה והרצון כי המפגש המשפחתי ילכד ויעשה שמח בלב כולם, לעיתים מפגשים אלו יוצרים קונפליקטים ומציפים בעיות בין בני המשפחה, למשל יחסי חמות-כלה, הורים וילדים ופער בן-דורי.

    ארוחת החג גורמת לסערת רגשות גדולה עוד יותר, ולמרות האווירה החגיגית והאוכל הנהדר, מעטות הארוחות שאינן מלוות בלחצים ומתחים רבים בין בני המשפחה. אם לכל שני יהודים יש שלוש דעות, אז לכל שלושה מסובים יש חמש הערות.

    אפשר לנשוך את השפתיים במהלך הארוחה החגיגית, אפשר להתפרץ ולהעמיד את בן המשפחה במקום, אפשר לנשום לרווחה ברגע שסוגרים את הדלת מאחוריך, ואפשר גם אחרת. ריכזנו מספר עצות כדי לצמצם את המתחים, לעבור את ארוחת ראש השנה בשלום ולהשאיר טעם טוב לאירוע המשפחתי. ובמקרה זה: סוף ארוחה במחשבה תחילה.

    "אם לכל שני יהודים יש שלוש דעות, אז לכל שלושה מסובים יש חמש הערות"

    קביעת לוחות זמנים נוח לכולם

    לוחות זמנים הינם אחד הנושאים שיכולים ליצור כעסים בקרב המשתתפים באירוע עוד בטרם הניחו את כף ידם על דלת הכניסה. חשוב לקבוע את מועד הארוחה באופן שיהיה נוח עד כמה שניתן לכולם. למשל מועד שלא יהיה מוקדם מדי שיקשה על ההכנות והגעה של אורחים מרוחקים או מועד מאוחר מדי עבור הבליינים וההורים שרוצים להשכיב את ילדיהם לישון בשעה סבירה. חשוב לנסות ככל הניתן להתאים את השעה לכל החוגגים. כמו כן, יש להתחשב בצרכיו של הסועדים המבוגרים, יתכן ויש להם אילוצים של זמני לקיחת תרופות, זמן שינה או נסיעה שדורשים התחשבות.

    מרגע שנקבעה השעה, חשוב להגיע בזמן ולא לאחר. כשמשפחה שלמה יושבת וממתינה לבן משפחה אחד שמאחר, פוטנציאל הכעסים גדל.

    באנו לעשות שמח

    הכנה מנטלית לפני הארוחה חשובה לא פחות. בן משפחה שמשנן לעצמו שהוא בא ליהנות ולא להתעצבן, סביר להניח שיצליח למצות את הערב ולחזור לביתו שמח וטוב לב. בן משפחה שמגיע בתחושה של "עוד פעם חמותי תעצבן אותי", סביר להניח שיתעצבן ולא יצליח להשרות על סביבתו אווירה נינוחה.

    כמו כן, שיחות הכנה בין בני משפחה שידועים בכעסיהם עשוי לסייע ולהפחית את הכעסים.

    נושאי שיחה אופטימיים

    אלמנט נוסף, שצפוי להפיג מתחים, הוא תכנון נושאי שיחה מועדפים והעלאה למודעות של נושאים שכדאי להימנע מהם. לכל משפחה יש את הנושאים הנפיצים, שרק אזכור שלהם פותח תיבת פנדורה ומציף מתחים של שנים ארוכות. הימנעות מנושאים אלה וקיום שיחה על נושאים שמחים, אופטימיים, ואם אפשר על ילדי המשפחה הצעירים, צפויים לשמור על אווירה נעימה.

    חשוב גם לשתף את הקשישים שבחבורה בשיחות למען ירגישו שייכים, זו גם הזדמנות טובה לשמוע אותם וללמוד מהם משהו על המסורת המשפחתית, למשל.

    תכנון סדר ישיבה

    תכנון מבעוד מועד של מקומות הישיבה עשוי גם הוא למנוע חיכוכים. הרחקה של בני משפחה, שאינם מסתדרים היטב וצפויים בשלב כלשהו של הערב לכעוס איש על רעהו, תנטרל את הסיכוי שאירוע זה אכן יקרה. וכמובן, יש לתת את הכבוד המגיע לזקן החבורה ולהושיב אותו על כסא נוח, בראש השולחן או סמוך למי שמנהל את הארוחה ומברך. כמו כן, יש להושיבו במקום שיהיה לו טוב בהתאם למצבו ולאבזור נלווה אם זקוק לו, במידה והוא נעזר במטפל סיעודי כדאי למקם אותו בסמוך לו.

     

    תפריט מתחשב בכולם

    בדיוק כמו שמירה על אווירה נעימה, התחשבות בסדרי ישיבה, לוחות זמנים ומחשבה על נושאי שיחה אופטימיים, כדאי גם לתכנן תפריט, שיתאים לכלל הנוכחים ויימצא מתאים לכל הצדדים. למשל, מאכלים שילדים אוהבים, שמירה על כשרות, מאכלים שמתאימים לאנשים הסובלים ממחלות שונות וכן הלאה. וכמובן לשים לב לתפריט שמתאים לאדם הזקן, כמו מאכלים לא מטוגנים, קלים לעיכול, מתחשבים בהרכב התרופות, לחץ דם, כולסטרול וכדומה. המתכון לארוחה משפחתית מוצלחת הוא כאשר כל הסועדים שבעים ומרוצים. בתאבון!