יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    כיצד ניתן לזהות כי ההורה חווה בדידות?

    רונית פפרני – עובדת סוציאלית ומנהלת ידע ופיתוח מקצועי בחברת דנאל סיעוד מקבוצת דנאל

    מדוע תופעת הבדידות דורשת התייחסות מיוחדת דווקא בגיל השלישי?

    מאחר והשילוב של בדידות עם תהליכים אופייניים לזקנה הכרוכים באובדנים בתחומי החיים שונים (כגון: אובדן בן זוג, אובדן הכנסה, אובדן תפקוד ועוד..) יוצרות או מאיצות פגיעה במצב הבריאותי, הקוגניטיבי, התפקודי והנפשי, יכולות לעורר חרדה ודכאון, כל אלו פוגעים משמעותית באיכות החיים של הזקן וכתוצאה מכך גם בתוחלת החיים שלו

    מה היקף התופעה?

    כשליש מהקשישים מעל גיל 65 מדווחים על תחושת בדידות, כלומר קשיש אחד מתוך שלושה מדווח על תחושת בדידות, בקרב בני 75 היקף התופעה נרחב יותר ועומד על כ- 40%.

    כיצד תוכלו לזהות כי ההורה חווה בדידות?
    1. מאחר ופעמים רבות מירב האינטראקציה עם ההורה, הנה טלפונית, חשוב להתייחס לא רק לתוכן המילולי בשיחה, אלא גם לאופן בו הם נאמרים.
    2. ניתן להבחין בירידה במצב הרוח של ההורה. דכדוך, לעיתים יספר כי התיאבון שלו ירוד וכתוצאה מכך ירד במשקל, או בתפקוד. יבטא שעמום, תחושה של ערך עצמי נמוך, ידבר על כך שמרגיש כי "שכחו אותו" מאחר ולא מתקשרים אליו או מתעניינים בו.
    3. ידבר על כך שמרגיש לבד. לעיתים ידבר על ככך שממתין למוות.

    מה ניתן לעשות בכדי להקל על תחושת הבדידות?
    1. לספק לגיטימציה להורה לבטא את תחושות הפחד, הבלבול והדאגה. יש להיות ערים לשינויים במצב הרוח או בירידה בתפקוד. 
    2. לבנות תוכנית משפחתית לשגרת תקשורת טלפונית קבועה ולדאוג שיצרו עמו מספר פעמים ביום. לקיים שיחות משמעותיות, ארוכות מהרגיל.
    3. לבדוק כי עומדים לרשות ההורה מוצרי מזון או תרופות, במידה ולא, להגדיר תורנות לביצוע המשימה.
    4. לדאוג כי ברשות ההורה קיימים אמצעי תקשורת זמינים ותקינים, טלוויזיה/רדיו, וכן מכשירי טלפון המותאמים למצב תפקודו של ההורה. לדוגמא: אם ההורה לקוי שמיעה/ראיה, לוודא כי עומד לרשותו מכשיר טלפון המתאים לליקוי ממנו סובל. לבדוק כי ברשות ההורה מכשיר טלפון חכם, באמצעותו ניתן לבצע שיחות וידאו. קיימת חשיבות לתחושת המסוגלות של ההורה כי הוא יכול לשמור על אינטראקציות חברתיות מביתו, רק בלחיצת כפתור.
    5. הפניית ההורה לקבלת סיוע של מטפלת, במסגרת חוק סיעוד במימון ביטוח לאומי, במסגרת שירות זה תוכל להגיע מטפלת לביתו מספר פעמים בשבוע ולסייע. 

    רוצים להתייעץ ולקבל מידע נוסף?

    צרו עמנו קשר ונשמח לענות על כל שאלה ולסייע

    95922*