יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    שוב פעם שכחת... איך מתמודדים עם התפתחות אלצהיימר אצל קשישים?​
    פברואר 22, 2018
    // מערכת דנאל
    מי לא שוכח?
    כמה פעמים יצאנו מהבית ושכחנו לכבות את הגז? שכחנו היכן הנחנו את מפתחות הרכב? או הטלפון הנייד. תופעת השכחה מופיעה גם אצל אנשים צעירים, והיא הולכת ומתגברת עם העלייה בגיל. קשישים, מטבעם, שוכחים דברים. "איפה הנחתי את התיק?" הופך להיות משפט שגור בפיהם ומצטרפים אליו "איפה הנחתי את המשקפיים, התרופות והעיתון". עם כל הקושי שבדבר, נסו לגלות אמפתיה למצבו ולהגיד לו שוב את אותו הדבר או להזכיר לו היכן הוא הניח את התיק, גם אם זה בפעם המי יודע כמה. אם לשים לרגע את התסכולים בצד, חשוב להבין האם בעיות הזיכרון של המזדקן נובעות מאלצהיימר או מסיבות אחרות.
    במקרה של אלצהיימר

    אלצהיימר היא מחלה קשה, התוקפת את מערכת העצבים המרכזית ומנוונת את תאי העצב במוח. אמנם היא פוגעת ביכולות הקוגניטיביות, אך כבר בתחילתה קל להבחין בפגיעה בזיכרון לטווח קצר וביכולת להתמודד עם נושאים חדשים. אבחון המחלה נעשה על-ידי רופא מומחה, ובמידה והתוצאות יהיו חיוביות הרופא יספק את הכלים להתמודדות יותר קלה בצל המחלה.

    במקרה של שכחה

    אם השכחה אינה נובעת מבעיות בריאותיות, ניתן לשייך אותה לקשיים בריכוז ולמתחים מתמשכים. אם הקשיש אינו זוכר אם נעל את הדלת, זה נובע כנראה מכך שראשו היה טרוד בעניינים אחרים. כעס ותסכול מצד בני המשפחה היא אולי תגובה שכיחה, אך לבטח לא מסייעת לאף אחד מהצדדים.
    בני המשפחה מצדם, לאחר שנועצו עם רופאים מומחים ושללו בעיה בריאותית, טוב יעשו אם יפנימו שצריך לתת יותר תשומת לב מצדם, לגלות סבלנות והבנה ולחפש דרכים לשפר את דרכי ההתנהלות לרווחת כולם.

    "עם כל הקושי שבדבר, נסו לגלות אמפתיה למצבו ולהגיד לו שוב את אותו הדבר או להזכיר לו היכן הוא הניח את התיק, גם אם זה בפעם המי יודע כמה. אם לשים לרגע את התסכולים בצד, חשוב להבין האם בעיות הזיכרון של המזדקן נובעות מאלצהיימר או מסיבות אחרות."

    כיצד לעזור לקשיש לזכור ולא לשכוח?

    אמפתיה: הפגנת אמפתיה כלפי מצבו של בן המשפחה המזדקן, יכולה לסייע ולהפחית מתחים עבורו.

    לא לכעוס: הטחת מילים פוגעות וכעסים רק יכולה להכניס מצבי מתח נוספים ולהגביר את התופעה.

    פיתוח הרגלים חדשים: ניתן לשלב הרגלים חדשים על מנת להתמודד עם בעיות שכחה, כמו למשל הכנסת מפתח דלת הדירה לכיס השמאלי של המעיל לאחר נעילת הדלת. כך שאם המפתח נמצא שם – הדלת נעולה.

    מקום קבוע לחפצים: כאשר לסוכר יש מקום קבוע יהיה תמיד קל למצוא אותו. נסו ביחד עם הקשיש למצוא מקומות נוחים לחפצים ולדברים השימושיים ביותר כדי להקל על חיי היומיום.

    ניהול יומן: כדי לצמצם מצבים שהקשיש מחמיץ אירועים, הציעו לו לרשום את הפגישות שלו ביומן, כך הוא לא יפספס משחק ברידג' ותור לאורתופד. כמו כן, רישום רעיונות ומשימות בפנקס אישי או על בלוק במקום בולט יכולים לעזור לו בארגון יומו. במקרים של אירועים חשובים אתם יכולים לציין זאת גם אצלכם ביומן ולהזכיר לו מבעוד מועד.

    תרגילי זיכרון: השוק היום מציע תרגילים וסדנאות לשיפור הזיכרון, בדרך זו ניתן לקבל כלים כיצד להתמודד, לשפר ולרכוש כלים כיצד להוציא יותר מהיכולות הקיימות.

    "לאט לאט": לא בכדי הקשיש הופך איטי עם הימים, לא מדובר רק ביכולת הפיזית אלא גם ביכולת המנטלית. כאשר הקשיש יקדיש יותר תשומת לב למעשיו הוא יצליח לצמצם את טווח הטעויות. אפשרו לו יותר זמן להתארגנות ולמניעת מצבים של לחץ. 
    והכי חשוב, אל תשכחו להזכיר לו, שוב (!!), איפה הוא שם את הארנק, המשקפיים והכדורים 🙂

    יש לכם שאלות על אלצהיימר של בני המשפחה שלכם? התקשרו למומחים של דנאל 95922*