יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    בית אבות: מורה נבוכים
    אוגוסט 6, 2018
    // מערכת דנאל

    "ביתו של אדם הוא מבצרו" אותו הוא הקים וטפח במשך שנים, ואליו הוא מחובר באופן רגשי. ורואה בו כמקום הכי בטוח עבורו.עם זאת, כאשר הקשיש מתחיל לאבד את בטחונו, והבית אינו מספק יותר את הצרכים הפיזיים והרגשיים, חלק גדול מהקשישים מוצאים עצמם מהרהרים יותר ויותר האם המשך המגורים בביתם הוא הפתרון הנכון עבורם, או כמו שחלק מחבריהם כבר עשו ועבר למגורים בסגנון אחר. 
    מדובר בהחלטה דרמטית ביותר עבור כל הצדדים. הנה מספר נקודות למחשבה שיעזרו לכם ולהורים לקבל החלטה שלמה יותר בנושא.

    ההחלטה על מעבר לבית אבות היא החלטה אישית, אין חוק אצבע שאומר מה נכון לעשות ומתי נכון. מצד אחד, אפשר להיות אדם מבוגר במצב מצוין ולעבור לדיור מוגן, ומאידך ניתן גם למצוא מבוגרים תשושים, שמתקשים לפעול באופן עצמאי, ועדיין אינם מוכנים לשקול את המעבר לבית האבות.

    איך בוחרים בית אבות?

    כעיקרון, כאשר האדם המבוגר מגיע להחלטה כי המשך המגורים בביתו אינו מתאים לו יותר, זה הזמן להגדיר מהם הצרכים שלו, מה חשוב לו ומה הוא מחפש בפתרון דיור חלופי. כדאי להתייעץ עם מכרים שחוו כבר את תהליך החיפוש ולבקש ללמוד מהם על התובנות שלהם לגבי מקומות אפשריים, לחפש בפורומים שונים התייחסויות למקומות אלה, לבדוק את הקרבה או הריחוק של המקום ממקום מגורי המשפחה וממרכזים עירוניים, לערוך סיור במקום כדי להתרשם באופן אישי מהאווירה ומה מתאים לתקציב של הקשיש והאם הוא זכאי לנקודות זכות והנחה מביטוח לאומי, משרד הבריאות או כל מוסד אחר.

    "בחירת מקום מתאים היא משימה חשובה, שתשפיע על איכות החיים של המבוגר, ואין להקל בה ראש. קחו בחשבון כי במקרה ודברים לא יסתדרו, כדאי מבעוד מועד לוודא עם בית האבות כי הנושא הפיך ומעבר למוסד אחר תהיה אפשרית ונוחה"

    פתרונות דיור למבוגרים

    השוק מציע מגוון פתרונות מגורים למבוגרים, להלן סקירה של הבולטים שבהם:

    דיור מוגן – מיועד לאנשים מבוגרים הרוצים עצמאות ומעוניינים להתגורר מצד אחד בדירה משלהם, ומצד שני להתגורר בסמוך לאוכלוסייה דומה להם. בדיור המוגן קיימת האפשרות לקבל שירותים שונים המקלים על החיים, כמו כביסה וניקיון, וכן מקום לצמוח ולפרוח מבחינה חברתית, תוך שמירה על תחושת פרטיות.

    בית אבות לעצמאיים – פתרון אחר למבוגרים בריאים. גם כאן נהנים המבוגרים מסביבה תומכת אך עם סדר יום מובנה יותר. שלא כמו בדיור מוגן, בבית האבות יש פחות פרטיות ויותר תחושת שיתוף ואחווה בין המטופלים.

    בית אבות לתשושי נפש – מבוגרים שנדרשים ליותר סיוע ימצאו לעצמם מסגרות אחרות. למשל, קשישים שמצבם הפיסי תקין אך הם תשושי נפש, ימצאו כי בתי אבות לתשושי נפש מתאימים להם יותר. הצוות הרפואי מסייע לקשישים להתמודד עם מגבלותיהם ומשרה עליהם תחושת ביטחון ורשת תמיכה המסייעת להם להתמודד עם מצבם.

    בית אבות סיעודי – קשישים שנדרשים לסיוע סיעודי, ימצאו כי את בתי אבות לחולים סיעודיים כמקום הנכון ביותר עבורם. מבוגרים אלה יוכלו לקבל סיוע בפעילויות היומיומיות שאיתן הם מתקשים, כגון רחצה, ניוד, הזנה והלבשה.

    בית אבות מעורב כוללני – כיוון שמצבם הבריאותי של הקשישים משתנה, אפשרות נוספות שכדאי לשקול היא שילובם בבתי אבות מעורבים, בהם יוכלו לקבל את מגוון השירותים שיידרשו להם, על פי מצבם ובמידת הצורך ינוידו המבוגרים לאגפים השונים בהתאם למצבם הפיזי והנפשי. בבתי אבות אלה משתכנים מבוגרים עצמאיים, תשושי נפש וסיעודיים, כשלרוב כל קבוצת אוכלוסייה במחלקה נפרדת ולה פעילות מתאימה.

    בחירת מקום מתאים היא משימה חשובה, שתשפיע על איכות החיים של המבוגר, ואין להקל בה ראש. קחו בחשבון כי במקרה ודברים לא יסתדרו, כדאי מבעוד מועד לוודא עם בית האבות כי הנושא הפיך ומעבר למוסד אחר תהיה אפשרית ונוחה.