יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    עובדים במשרה מלאה וגם מטפלים בהורים, אז איך עושים את זה?

    יולי 4, 2018
    // מערכת דנאל

    לא מספיק שאתם מוצאים את עצמכם מסבירים לבוס, ששוב איחרתם בגלל שהילד קיבל חיסון, שלא לדבר על ההיעדרות בשבוע שעבר כי הילדה העלתה חום, עכשיו אתם צריכים לדאוג גם להורים המתבגרים – ולהמשיך לעבוד. אז איך בכל זאת מתמרנים בין כל המטלות המשפחתיות וגם שומרים על מקום העבודה?

    הטיפול בהורה המבוגר עשוי להימשך לאורך שנים ארוכות וצפוי עם השנים לדרוש יותר ויותר מזמנכם, עובדה. שלא כמו מילואים, היריון, חופשת לידה או מחלה חולפת, הטיפול בהורה אינה פעילות זמנית המתנגשת עם מקום העבודה, ולכן חשוב למצוא את האופן הנכון להתמודד עם פעילות זאת ולשלב אותה באורח החיים בצורה שתתאים למצב החדש בלי להישאר מובטל.

    תכנון, לוחות זמנים וגמישות

    ניתן לחלק את המשימות בטיפול בהורה המתבגר לשני סוגים, כאלה המתבצעות באופן קבוע ופעולות מזדמנות. בנוסף, חלק מהפעולות ניתן לבצע בשעות גמישות ואת חלקן חייבים לבצע בזמנים נתונים, העשויים להתנגש עם שעות העבודה ומשימות נוספות שלכם.

    פעילויות קבועות, יכולות להיות מטלות הבית, כגון: הכנת ארוחות, כביסה, ניקיון, קניות בסופר וכדומה. מדובר בפעילות שבהחלט יכולה להיות גמישה מבחינת זמני הביצוע שלה, למעט הגשת הארוחות. את הכביסה, הניקיון, הקניות והבישולים ניתן לבצע בשעות בהן לא עובדים מבעוד מועד. במידה וההורה יכול לחמם לעצמו לבד את האוכל, מה טוב, במידה ולא צריך למצוא פיתרון מי יגיש עבורו את הארוחות בזמן ההיעדרות, זה יכול להיות נכד, שכן או מטפל בתשלום.

    יתכנו פעולות קבועות, שלא יכולות להתבצע בשעות גמישות, כגון יציאה לגינה ציבורית להתאוורר, עזרה בהגעה לחוג חברתי או קבלת טיפול רפואי על בסיס קבוע (זריקות, דיאליזה, פיזיותרפיה וכדומה). במקרים אלה, ניתן כמובן להיעזר, שוב, בקרוב משפחה, חבר או מטפל בתשלום. כמו כן, ישנם גופים התנדבותיים או בתשלום שיכולים לסייע בפעולות חיוניות למוגבלים ומזדקנים.
    במקרה ובו ההורה נמצא במסגרת ביתית, וגם אם בדיור מוגן או בית אבות, מומלץ מאוד על התקנת לחצן מצוקה והצטרפות לקהילה תומכת. גופים אלו יכולים גם לתרום לביטחון האישי שלכם ושל ההורה, וגם נותנים משענת למענים שונים בעת הצורך.

    מצב מיוחד, היערכות מיוחדת

    המפתח הוא במציאת פיתרון שיתאים לכל הצדדים לאורך זמן. יתכן ותוכלו לבקש לשנות את שעות העבודה או המשמרות במידה והדבר מתאים לכלל אורח החיים והמשימות שלכם. כמו כן, אפשר לבדוק האם קיימת אפשרות להחסיר מספר שעות במהלך יום העבודה ולהחזירן במועד אחר. קיימת אפשרות לבקש להקטין את אחוזי המשרה באופן זמני, זה כמובן תלוי בהסכמת המעסיק וביכולת ההורה לרדת ברמת ההכנסה, וכמובן בביטחון שלכם במקום העבודה בלי לאבד אותו.

    בכל מקרה, חשוב לזכור כי קביעת עובדות למעסיק, ללא קשר למצב וללחצים שאתם מצויים בהם לא תתקבל בברכה, ועשויה להשליך על האופק התעסוקתי, ולא לטובה. לכן, כדאי לשתף את המנהל, להציג את האילוצים הקיימים ולמצוא את הדרך הנכונה עבור כל הצדדים להתמודד עם המצב החדש.

    הנושא אף מורכב יותר כשמדובר בעצמאי, שנוכחותו בבית העסק במהלך כל שעות הפעילות הינה הכרחית, ולא ניתן להעמיד לו מחליף ראוי. במקרה זה, יתכן שניתן לווסת את שעות הפעילות לתחילת היום במידת האפשר, להמשיך לתת שירות טלפוני במהלך ההיעדרות אם הדבר ישים וכן לשקול להסתייע בשירותים המתמחים במתן עזרה לקשיש.

    מקרה מיוחד נוסף הוא כאשר מדובר בבן יחיד או חלק מהאחים נמצאים בחו"ל או לא משתפים פעולה, אז הטיפול בקשיש נמצא כולו באחריות בן יחיד, דבר המקשה אף יותר את ההיערכות הלוגיסטית. במקרים כאלה, מומלץ עוד יותר להסתייע בשירותי הרווחה, מועדונים תומכים וגופים התנדבותיים. במידה וכן קיימים מספר בני משפחה, המסייעים בטיפול בקשיש, מומלץ לתאם את הפעילויות ואת חלקו של כל אחד במטלות השונות ולהקל על כולם את הטיפול בצורה נעימה לכל הצדדים.

    "המפתח הוא במציאת פיתרון שיתאים לכל הצדדים לאורך זמן. יתכן ותוכלו לבקש לשנות את שעות העבודה או המשמרות במידה והדבר מתאים לכלל אורח החיים והמשימות שלכם"

    מה חלקו של ביטוח לאומי בתהליך ההזדקנות?

    במידה ואין קרוב משפחה שיכול לסייע ואין שיתוף פעולה מצד המעסיק או אין אפשרות כלכלית מתאימה לכך, יתכן שניתן לקבל סיוע מרשויות הרווחה, ביטוח לאומי ועמותות תומכות. במקרים מסוימים ובכפוף לתנאים מסוימים, הביטוח הלאומי עשוי להשתתף בהוצאות עבור תשלום לצד שלישי בגין סיוע להורה המבוגר.

    יש לכם שאלות על ההתמודדות עם עבודה במשרה מלאה וטיפול בבני המשפחה המזדקנים שלכם? התקשרו למומחים של דנאל 95922*