יצירת קשר
DANEL_LOGO_04-01

    מדריך בריאות חורפי: איך למנוע מחלות בקרב קשישים

    אוגוסט 2, 2018
    // מערכת דנאל

    עם החורף באים גם הנגיפים. יותר ויותר אנשים חולים במחלות עונתיות האופייניות לימים גשומים וקרים. כאשר מדובר בקשישים, אצלם המערכת החיסונית כבר פחות מגנה מבעבר, יש להקפיד ולהימנע מהידבקות במחלות, כגון: שפעת, צינון ודלקת ריאות, היכולות לפגוע בבריאות הכוללת של הקשיש.

    "גופו של הקשיש נחלש עם השנים, המערכות החיסוניות פחות חזקות מבעבר ואלה מהווים קרקע נוחה לנגיפים להתרבות בגופם ולחולל מחלות"

    מדוע בחורף יותר אנשים חולים?

    תקופת החורף מתאפיינת בירידת טמפרטורות, לחות גבוהה יותר, שהייה מוגברת במבנים סגורים ולא מאווררים. הנגיפים מוצאים את תנאים אלה נוחים עבורם ומצליחים לשרוד זמן רב יותר מאשר בתקופות החמות של השנה, היעדר האוורור וריכוז גבוה יותר של אנשים במקומות סגורים מאפשרים ביתר קלות את ההדבקה.

    ההדבקה מתרחשת לרוב על-ידי פיזור חלקיקי רוק קטנים מפיו של האדם החולה, במהלך עיטוש, שיעול או דיבור. כיסוי הפה עם היד בזמן שיעול מהווה פוטנציאל הדבקה גבוה במיוחד ברגע שהיד המזוהמת נוגעת באנשים בריאים או בציוד שמשמש אנשים נוספים, כמו מתגי חשמל, כפתורי המעלית, מעקות, דלתות, ידיות וכן הלאה.

    מדוע קשישים חשופים יותר למחלות?

    גופו של הקשיש נחלש עם השנים, המערכות החיסוניות פחות חזקות מבעבר ואלה מהווים קרקע נוחה לנגיפים להתרבות בגופם ולחולל מחלות. עם הגיל, הקשיש מפתח מחלות רקע שונות, בעטיין מחלות שכיחות, כגון שפעת, יכולות במהרה להתפתח למחלות קשות יותר כמו דלקת ריאות, מחלה מסוכנת מאוד במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

    בנוסף, קשישים רבים לא מחממים מספיק את אזור המחייה שלהם, ואלה שכן לא תמיד מאווררים מספיק כדי לא לקרר את הבית ולהימנע מבזבוז חשמל בחימום החוזר. אוורור החדר מאפשר את הוצאתם של הנגיפים המסוכנים מהבית וכניסתו של אוויר נקי.

    איך מטפלים במחלות החורף?

    האמצעי היעיל ביותר כנגד שפעת הוא לקבל חיסון נגד שפעת, הניתן חינם בקופות החולים במהלך החורף. יש לקחת בחשבון כי חיסון זה לא יעיל נגד כל זני השפעות הקיימים, ולמרות החיסון, עדיין ישנה סבירות מסוימת לחלות. ברם, אם זן המחלה דומה לאחד הזנים שחוסנו כנגדם, אופי המחלה צפוי להיות חלש יתר. 
    והיה והקשיש נדבק בשפעת, חשוב לזכור כי הטיפול הניתן יהיה סימפטומטי, וישנה חשיבות רבה לניהול המעקב אחרי התנהלות המחלה, זאת על מנת לוודא כי אין תופעות נוספות היכולות להצביע על סיבוכים של המחלה.

    גם במקרים של נזלת וצינון אין מה לעשות, מעבר לבקרה ולמתן טיפול סימפטומטי, כגון תרופה להורדת החום, תרופות להפחתת הגודש באף וכן הלאה. בניגוד למחלות הללו, דלקת ריאות מצריכה טיפול אנטיביוטי מתאים ובמקרים מסוימים אשפוז בבית-חולים. חשוב מאוד לאבחן את המחלה בשלביה הראשונים, שכן היא עלולה לדרדר את מצבו של הקשיש במהירות ולסכן את חייו.

    וכאמור, חשוב להקפיד על אוורור והימנעות משהייה ממושכת במקום מרובה אוכלוסייה. מומלץ להשתעל לכיוון המרפק ולא ליד, המפזרת את הנגיפים, להשתמש במפית כאשר נוגעים בחפצים, אביזרים ומכשירים המצויים במקומות ציבוריים ולרחוץ ידיים עם מים וסבון בתדירות גבוהה.

    כמו כן, חשוב להקפיד על תזונה עשירה ומזון קל לעיכול, למשל מרק עוף, כמו שסבתא תמיד אומרת, ידוע כתרופה בדוקה ללא מרשם. ואל תשכחו כמובן לנצל את ימי השמש של החורף הישראלי לטיול באוויר הצח.

    רק בריאות!